…czyli stan optymalnego doświadczania, podczas którego doznaje się uskrzydlenia.

Chcę o nim napisać, ponieważ koncepcja flow na tyle wywarła na mnie wrażenie, że postanowiłam używać jej w logo swojej firmy.

Uważam, że ten stan, dostępny jest dla większości z nas, o ile spełnimy kilka niezbędnych warunków.

Stan flow znany mi jest na co dzień m.in. podczas prowadzenia sesji coachingowych, kiedy to zapominam zupełnie o istniejącym świecie, w pełni zatapiając się w świat klienta i z pełnym zaangażowaniem inspiruję go do tego, po co przyszedł.

Stan zaangażowania, przepływu, nazywany stanem „FLOW” jest jednym z bardziej znaczących elementów Psychologii Pozytywnej. To stan optymalnego doświadczania, w czasie którego osoba przeżywa coś w rodzaju „uskrzydlenia”. Autorem koncepcji Flow jest Michaly Csikszentmihalyi, który opisuje stan jednostki pochłoniętej fascynującym ją działaniem, który bezpośrednio przyczynia się do stanu szczęścia i spełnienia. Jest to stan związany z dążeniem do atrakcyjnych celów, wysokim poziomem koncentracji uwagi, sprawność działania, poczuciem, że podejmowane aktywności nie wymagają wysiłku. Stan „flow” to stan utraty świadomości, podczas którego „uskrzydlony” nie zwraca uwagi na otoczenie, bo „cały jest działaniem”.

To taki stan, kiedy osoba wykorzystuje w pełni swoje kompetencje, umiejętności, talenty podczas konkretnego zadania. Istotne jest aby poziom wyzwań był idealnie dostoswany do poziomu kompetencji, w przeciwnym razie narażeni jesteśmy na stres lub nudę.

Przykłady aktywności związanych z flow:

  • Sport: m.in. żeglarstwo, wspinaczka górska itd.
  • Ogrodnictwo
  • Malarstwo i inne formy sztuki
  • Gra na instrumencie
  • Operacja chirurgiczna utalentowanego lekarza
  • Fascynujące, pełne wyzwań zadania podczas pracy

Csikszentmihalyi uważa, że stan przepływu wyzwala w człowieku największe pokłady kreatywności i zaangażowania.
Co musi się zadziać aby powstał stan Flow?

  • Jasne cele
  • Zadania adekwatne do umiejętności
  • Natychmiastowa informacja zwrotna
  • Koncentracja uwagi
  • Aktywność
  • Utrata świadomości innych potrzeb na czas wykonywania zadania
  • Satysfakcja z osiągnięć

Ty też możesz znaleźć swój flow

Zastanów się jakie czynności tak Cię pochłaniają, że podczas ich wykonywania czujesz pełną koncentrację, przepływ energii i niesamowitą satysfakcję po ich zakończeniu.

Jak już je zidentyfikujesz, po prostu bądź w tym działaniu najczęściej jak to możliwe, a twoje życie nabierze prawdziwych kolorów.

Artykuł nr2 Psychologia pozytywna = szczęście oparte o sens

Psychologia Pozytywna, nowa nauka, która zajmuje się szczęśliwym i wartościowym życiem.

Jakie przesłania głosi Psychologia Pozytywna?

  • Ludzie są twórczy i zdolni do cieszenia się życiem.
  • Istnieją trwałe zasoby w człowieku, które warunkują dobre życie.

Dotychczasowe nauki psychologiczne poświęcały tradycyjnie wiele uwagi na badanie negatywnych i patologicznych aspektów życia człowieka (lęki, stres, depresja, itp.), pozostawiając na marginesie badanie aspektów pozytywnych, jak kreatywność, inteligencja emocjonalna, humor, mądrość, szczęście. Ostatecznym impulsem dla powstania dziedziny zwanej psychologią pozytywną były prace prof. Martina Seligmana z University of Pennsylvania, byłego przewodniczącego Amerykańskiego Stowarzyszenia Psychologów.

Psychologia pozytywna zwraca uwagę na mocne strony jednostki. Skupia się na tym, jak wywołać pozytywne emocje, jak kształtować zalety i cnoty człowieka, a wszystko po to, by wzmagać w człowieku poczucie szczęścia i czynić je nieprzemijającym. Głównym celem psychologii pozytywnej jest poprawa dobrostanu każdego człowieka niezależnie od wieku i stanu zdrowia. Znajduje zastosowanie wśród osób prywatnych chcących poprawiać jakość swego życia, a także w biznesie – dla zwiększenia efektywności pracowników i ich satysfakcji w osiąganej pracy.
Z prac psychologów pozytywnych wyłania się obraz człowieka nie w pełni usatysfakcjonowanego własnym życiem, który pragnie czegoś więcej, jednak nie potrafi osiągnąć szczęścia i trwałego spełnienia. Człowieka, który zapomniał, jak cieszyć się prostymi, zmysłowymi przyjemnościami, zatracił kontakt z naturą, z innymi ludźmi, z przyrodą. Poświęca on czas na pracę lub bierny wypoczynek, żyje w pośpiechu, w pogoni za sukcesem, a gdy osiągnie sukces nie potrafi się nim cieszyć. W nadmiarze dóbr materialnych żyje w „nędzy duchowej”, pragnie życia pełniejszego, sensownego, wartościowego.

Psychologia Pozytywna bazuje na 5 kluczowych czynnikach (PERMA)

  • Pozytywne Emocje
  • Zaangażowanie (Flow)
  • Relacje
  • Sens i cel
  • Osiągnięcia